Spørsmål og svar

Index


Billadere kutter strømmen. Er det noe galt med laderen min?
Det er noe feil med heisen. Hva gjør jeg?
Det lekker fra festene til vannmåleren
Dørtelefonen virker ikke
Naboen bråker – Hva gjør jeg?
Avtrekksvifta på kjøkkenet trekker ikke ut luft. Hva er galt?
Hva gjør jeg når vannmåleren viser feil?
Brannalarmen er utløst hos naboen, men naboen er ikke hjemme
Varmekablene på badet virker ikke
Hva dekker Sameiets forsikring når det gjelder den enkeltes leilighet?
Avtrekksvifta på kjøkkenet bråker. Hva kan jeg gjøre med det?
Når skrus radiatorvarmen av/på?
Det er veldig fuktig på badet mitt
Jeg har problemer med avløpet i vasken på badet
Garasjen skal rengjøres. Hvor kan jeg parkere?
Jeg er feilaktig ilagt et P-gebyr. Hva gjør jeg?
Hvor kan jeg bestille markiser og utvendige persienner?

Billadere kutter strømmen. Er det noe galt med laderen min?

Når en bil står på lading gir ikke systemet strøm til ladingen hele tiden. Systemet er lagt opp slik at det prioriterer hvilke ladere det skal gis strøm til. Dette endrer seg ved hver klokketime, ved at systemet da gir strøm til de laderne som ikke har hatt strøm siste time. Dette er likt for alle ladepunktene.

Dette er gjort for at anlegget, av sikkerhetsmessige grunner, aldri skal kunne bli overbelastet. Selv om det for tiden er meget god kapasitet på anlegget til alle laderne, vil  systemet likevel forta denne programmerte fordelingen. Du vil kunne se når strømmen er av og på på din lader i din bil og muligens også på ladeappen på din telefon.

Dersom du opplever at bilen ikke får lading, må vi se på programmeringen av systemet og sjekke ditt ladepunkt.

Det er noe feil med heisen. Hva gjør jeg?

Ved feil og mangler på Sameiets fellesarealer skal man henvende seg til styret.

Det lekker fra festene til vannmåleren

Dersom det begynner å dryppe vann fra en festemutter til vannmåleren kan det være fordi mutteren er løs eller fordi pakningen er ødelagt.
* Er mutteren løs, må den strammes.
* Er pakningen ødelagt, må den byttes. Når disse pakningene blir gamle og morkne begynner de å lekke. Pakningene på begge sider av vannmåleren bør byttes samtidig. (Pakningen er av av størresle 3/4’’ og type: bakelitt).

Kontakt rørlegger.

Ved lekkasje i vannfordelerskapet, skal vannet rennet ut av skapet via dreneringsrøret og kommet ut på baderomsgulvet, hvor det vil renne videre mot sluk. Dersom du har vann i bunn av vannfordelerskapet, og dette ikke renner ut på gulvet, må du kontakte styret. Da er det brudd i dreneringsrøret og vannet vil renne ned til naboen.

Dørtelefonen virker ikke Bilde av en Fermax 8039 dørtelefon

° Dersom noen ringer på via ringetablået nede ved ytterdøra og hører at det ringer (ute), men beboer hører ingen ting oppe i leiligheten (inne), da er det en feil på håndsettet (dørtelefonen inne i leiligheten). Håndsettet må byttes eller repareres. Det er seksjonseier sitt ansvar.

° Dersom noen ringer på via ringetablået ved ytterdørra og det verken ringer ute eller inne, da kan det være det elektriske anlegget (f.eks. løs kabel), og styret må kontakte en elektriker.

° Dersom noen ringer på, og det høres både ute og inne, men det er ikke mulig å snakke sammen og/eller det er ikke mulig å åpne døra innenfra, da er det en feil på håndsettet. Håndsettet må byttes eller repareres.


Dørtelefonen er av typen Fermax Citymax (Universal Citymax telefon, Ref. 8039).
Forhandlere i Norge av denne typen dørtelefon er bl.a.:
  Hemer Lås og Dørtelefon AS (hemerlas.no)
  Scandinavian Technology AS (scandinavian-technology.com)

Link til produsentens hjemmeside, med mer info ang. den aktuelle modellen: www.fermax.com

Hvorfor fungerer ikke dørtelefonen min?

Ethvert dørtelefonsystem må minst kunne gjøre fire ting:
1 Lyd: det må ringe inne i leiligheten når noen ringer på ute.
2 Tale ute til inne: du må kunne høre hva folk utenfor sier.
3 Tale inne til ute: folk utenfor må kunne høre hva du sier.
4 Ekstern døråpning: du må kunne slippe noen inn uten å gå til inngangsdøra personlig.

Når det oppstår et problem med noen av disse fire funksjonene, kan det være flere årsaker.

1. Det ringer ikke (verken ute eller inne)
Dette vanlige problemet kan være forårsaket av en utslitt knapp på det eksterne panelet, eller en løs ledning festet til knappen. Noen ganger er det forårsaket av en defekt summer eller et defekt håndsett inne i leiligheten.

2. Du hører ikke hva som blir sagt utenfor
Det er vanligvis en av to årsaker: enten er taleenheten (delen som overfører lyd over systemet) defekt, eller det interne håndsettet fungerer ikke lenger. I mange tilfeller, dersom kun din leiligheten har problemet, er det håndsettet ditt, mens dersom flere enheter har samme problem, er det mer sannsynlig hovedtaleenheten.

3. Folkene utenfor kan ikke høre deg
Dette skyldes vanligvis et defekt håndsett, men det kan også ha noe med taleenheten å gjøre, som ovenfor.

4. Døren vil ikke åpne når jeg trykker på den blå knappen
Dette problemet er vanskeligere å diagnostisere. Dersom det bare er leiligheten din som ikke kan slippe noen inn, er det mest sannsynlig et problem med knappen på håndsettet ditt, eller håndsettet som helhet. Dersom andre også har problemet, kan det være ett av disse problemene:
• ødelagt elektrisk utløser
• feilaktig tilkobling
• ingen strøm til den elektriske låsen
• låsen er ikke riktig justert på døren

5. Jeg har en blanding av alle problemene ovenfor
En blanding av problemer betyr at det sannsynligvis er noe galt med hovedpanelet eller med håndsettet ditt.

Naboen bråker – Hva gjør jeg?

Plages du av støy fra dine naboer? Her følger en anbefaling på hvordan du håndterer problemet.

Har man valgt å bosette seg så tett på andre mennesker som man gjør i en boligblokk som vår, må man tåle at naboene lever sine liv, og at det er noe støy involvert i det. Allikevel finnes det tålegrenser som kan bli brutt om støyen er urimelig, unødvendig eller til en tid på døgnet hvor det i all hovedsak skal være nattero.

Eierseksjonsloven inneholder bestemmelser om at man ikke skal gjøre noe som er urimelig, eller unødvendig til skade for en nabo. Nattestøy blir fort sett på som både urimelig og unødvendig. I husordensreglene våre står det at det skal være ro i leiligheten og på fellesarealer i tidsrommet 23:00 til 06:00.

  1. Ta det opp med den/de det gjelder

    Det første du bør gjøre om du irriterer deg over naboens oppførsel, er å legge fram dette på en ordentlig og høflig måte overfor den det gjelder. Det kan hende at naboen ikke var klar over at han var til sjenanse.

    Men, har naboen full fest, vent til dagen etter med å ta kontakt!

    Om naboen har brutt ordensbestemmelsene, bør du henvise til disse og vise i detalj hva du fant støtende. Det kan være smart å prøve å sette seg inn i naboens situasjon.

  2. Skriftlig klage til den/de det gjelder

    Om den muntlige klagen ikke hjalp, bør den andre henvendelsen være skriftlig og mer formell enn den muntlige henvendelsen. I denne klagen er det essensielt at du er konkret, og at du tydelig får fram hva du klager på.

    • Det bør komme klart fram hvem mottaker av klagebrevet er.
    • Få klart fram at du klager på nattestøy (om det er tilfellet).
    • Få fram tidspunktet på det du klager på. Dette er spesielt viktig om det er et støyproblem som bryter våre vedtekter, f. eks festbråk midt på natta.
    • Få klart fram hvem du er, og hvor du bor i forhold til den du klager på.
    • Få fram at du hat tatt opp problemstillingen med naboen tidligere (muntlig) uten å ha sett noen tegn til bedring.
    • Få fram spesielle ting som gjør at overtredelsen er ekstra belastende for deg. Det kan være at du har en sykdom som krever mer ro enn andre, eller at du akkurat har fått barn, osv.
  3. Skriftlig klage til styret

    Om heller ikke den skriftlige klagen hjalp er neste steg å ta kontakt med styret i Sameiet. Styret har ansvar for å melde fra til de beboerne som bryter reglene, og det er styret som til syvende og sist kan følge opp med et salgspålegg i henhold til Eierseksjonsloven § 38.

    Ved en skriftlig klage til styret er det viktig å være saklig og korrekt (ikke la følelsene ta overhånd) og få tydelig fram ditt standpunkt. Du kan bruke den samme malen som du brukte når du skrev klagen til naboen.

    Få fram at du har tatt opp problemstillingen med naboen tidligere både muntlig og skriftlig, uten å ha sett noen tegn til bedring. Legg gjerne ved dette brevet som et eget vedlegg.

    Det er nå styrets ansvar å ta dette problemet videre med den det gjelder.

Avtrekksvifta på kjøkkenet trekker ikke ut luft. Hva er galt?

Det kan være flere årsaker til dette. Det første som bør gjøres er å rengjøre vifta skikkelig innvendig. En liten bruksanvisning for vedlikehold er klistret fast på utsiden av viftehuset.

Dersom viftemotoren er varm og durer litt, selv om vifta er skrudd av, kan det være kondensatoren som må byttes. Ta kontakt med en elektriker. En ny driftskondensator (4 microfarad) koster ca. 200,- kroner.
Driftskondensatoren er lokalisert i den lille hvite boksen som er festet til undersiden av viftehuset. Den kan være vanskelig å komme til, så selv om det er fullt mulig å bytte denne komponenten selv, kan det være lurt å kontakte en elektriker.

Det kan også være selve motoren som er blitt ødelagt. Da må denne byttes. En ny viftemotor koster rundt 1500,- kroner.

Trenger dere å bytte deler, sjekk med Flexit (www.flexit.no) for reservedeler og artikkel nummer, og kontakt så f.eks Byggmakker eller Monter.
Tips fra beboer: Aarseth Boligventilasjon på Frogner kan gjøre service på disse viftene.

Hva gjør jeg når vannmåleren viser feil?

1.) Sjekk at måleren er lest av korrekt. Dvs. at du har rapportert inn korrekt tall.

2.) Har leiligheten stått ubrukt store deler av året? I så fall kan avlesingen være riktig.

3.) Finn fram en 10L bøtte.
° Noter eller ta bilde av vannmålerstanden.
° Skru på termostaten i dusjen så det kun kommer varmt vann.
° Fyll 10L varmt vann i bøtta.
° Les av målerstanden på nytt, eller sammenlikn med bilde. Den skal da vise at det er tappet ca. 10L. Det vil ikke være 100% korrekt, da en bøtte er en unøyaktig måleenhet, men det skal være ganske nært. Dersom måleren før start viser 1,234 m3, skal den etter på vise ca. 1,244 m3.

4.) Er forbruket unormalt høyt eller lavt eller veldig varierende, kan årsaken ligge i blandebatteriet i dusjen.
Kommentar fra en rørlegger: «De dusjbatteriene som er installert i disse blokkene er av så dårlig kvalitet at det kan forekomme gjennomstrømming internt i batteriet selv når dusjen ikke er i bruk. Dvs. at ved varierende trykk mellom varmt og kaldt i tilførselsrørene så vil kaldt vann kunne renne gjennom til varm ledning og motsatt. Måleren vil telle alt vann som renner gjennom selv om det ikke tappes.»
Problemet kan løses ved å montere en tilbakeslagsventil eller ved å bytte blandebatteri til et av bedre kvalitet.

5.) Følg med på vannmåleren over tid. Les av måleren f.eks en gang i måneden. Da vil man rask oppdage om den viser feil.

For å bytte måler må du kontakte en rørlegger. Det er helt valgfritt hvilken rørlegger du benytter. Noen velger å la rørlegger gjøre hele jobben, mens andre kjøper kun vannmåler og bytter selv. Bytte av blandebatteri kan man også gjøre selv, eller man kan få en rørlegger til å gjøre det for seg.

Når du har byttet, gi oss i styret beskjed, slik at vi kan registrere byttedatoen. Og, husk å følge med på den nye måleren etter bytte.

Brannalarmen er utløst hos naboen, men naboen er ikke hjemme

Dersom du tror brannalarmen er utløst ved en feil, og den ikke varsler en reell brann, kan du

1) kontakte styret. Styret vil prøve å komme i kontakt med eier eller beboer av leiligheten.

2) kontakte politiet, spesielt dersom alarmen har stått på over en lengre tidsperiode.

Dersom det brenner, eller du tror det brenner hos noaboen, må du ringe brannvesenet på tlf. nr: 110

Varmekablene på badet virker ikke

Kontakt elektriker og styret.

Det er gjerne to årsaker til at varmekablene ikke virker. Det kan være feil på bryteren, eller det kan være brudd på kabelen. Kontakt en elektriker, f. eks Sæther Elektriske AS som har utført de elektriske installasjonene i Sameiet. Er det feil på bryteren er dette en relativ grei sak å bytte. Er det brudd på kabelen blir saken mer omfattende. Garantitiden på 5 år er gått ut, så ved brudd bør du kontakte ditt forsikringsselskap.

Du kan også kontakte Sameiets forsikringsselskap, som kan sende en takstmann for å sjekke om det har oppstått følgeskader som følge av at varmekablene ikke virker. Forsikringen dekker ikke reparasjon av kablene, men de kan dekke eventuelle følgeskader som har oppstått i gulv og vegger.

Hva dekker Sameiets forsikring når det gjelder den enkeltes leilighet?

Alt innenfor sikringsskapet og stoppekranen dekkes av egen forsikring

En generell tommelfingerregel er at alt innenfor sikringsskapet og alt innenfor stoppekrana dekkes _ikke_ av sameiets forsikring. Utover det kan Sameiets forsikring dekke følgeskader; skader som oppstår i gulv og vegger som følge av vannlekkasje eller strømbrudd.

Avtrekksvifta på kjøkkenet bråker. Hva kan jeg gjøre med det?

Det kan være flere årsaker til at avtrekksvifta på kjøkkenet bråker. Det første som bør gjøres er å gi vifta en skikkelig innvendig rengjøring. En liten bruksanvisning for vedlikehold er klistret fast på utsiden av boksen vifta sitter i.

En annen årsak til bråket kan være slitt kulelager i viftemotoren. Dersom dette er tilfellet må motoren byttes. En oversikt over reservedeler og artikkel nummer finnes på hjemmesidene til Flexit. En ny viftemotor kan bestilles hos Byggmakker eller hos Monter i Lillestrøm og koster ca. 1500,- kroner.

Når skrus radiatorvarmen av/på?

Fjernvarmen til radiatorene skrus av på våren når det begynner å bli varmt ute. Dette har stort sett vært i mai måned. Varmen skrus på igjen på høsten når det begynner å bli kaldt. Dette har stort sett vært i september måned.

Det er veldig fuktig på badet mitt

Badet blir utsatt for store fuktpåvirkninger f. eks ved dusjing. Det er derfor viktig å lufte godt. Ved dusjing skal viften stå på fullt. Vifte styres fra kjøkkenet. Sett gjerne baderomsdøren åpen for å få gjennomluftet rommet etter bruk. Tørk opp vann på gulv og vegger. La alltid varmekablene på badet stå på, slik at varmen hjelper til med å tørke opp vann på gulvet.

Hold avtrekksventilen ren. Den rengjøres med lunkent vann og oppvaskmiddel eller støvsuges med børste. Sjekk at avtrekksventilen er åpen. Innerkonen kan roteres medsols (mot høyre) for å stenge og motsols (mot venstre) for å åpne.

Dersom det er generelt dårlig avtrekk i ventilen, trenger muligens selve vifta en rengjøring. Da må man åpne metallboksen i skapet over komfyren, skru løs vifta og rengjøre denne.

Jeg har problemer med avløpet i vasken på badet

Vannlåsene og vannrørene på bad og kjøkken må rengjøres med jevne mellomrom. Dette gjelder vannlåsen under vasken på badet, vannlåsen under vasken på kjøkkenet og vannlåsen i gulvet på badet, som ofte er plassert i dusjen.

Garasjen skal rengjøres. Hvor kan jeg parkere?

Garasjen rengjøres 2 ganger i året. Ca. en uke før rengjøreing settes det opp varsling om dato og tidspunkt. Rengjøringen foregår i tidsperioden 08:00 - 16:00 og da skal det ikke stå noen biler igjen i garasjen.

Dersom du ikke skal bruke bilen denne dagen, må du benytte deg av kommunale eller private P-plasser i området.

Jeg er feilaktig ilagt et P-gebyr. Hva gjør jeg?

Kontakt AIMO-Park og klag på gebyret. Fortell hvorfor du mener gebyret er feil. Regler for bruk av gjesteparkeringsplassene finner du under menypunktet "Parkering". Regler for parkering utenom oppmerkede gjesteplasser finner du på samme sted.

Skjema for å sende inn klage finner du her: Klage på kontrollsanksjon

Dersom klagen til AIMO-Park ikke fører fram, kontakt styret på e-post: StyretiTP2(at)gmail.com.

Hvor kan jeg bestille markiser og utvendige persienner?

Du kan f. eks ta kontakt med Lady Persienneindustri AS her på Lillestrøm, eller Scandic Markiser AS på Gjøvik. Begge disse bedriftene har levert tilbud til Sameiet vårt på markiser og persienner og kjenner til våre fargekoder.

Scandic Markiser AS bruker følgende fargekoder:

Farge på duk: nr. 54

Farge på persienne: nr. 10

Farge på dekkasser: Svart