Spørsmål og svar |
|
IndexBilladere kutter strømmen. Er det noe galt med laderen min? Det er noe feil med heisen. Hva gjør jeg? Det lekker fra festene til vannmåleren Dørtelefonen virker ikke Naboen bråker – Hva gjør jeg? Avtrekksvifta på kjøkkenet trekker ikke ut luft. Hva er galt? Hva gjør jeg når vannmåleren viser feil? Brannalarmen er utløst hos naboen, men naboen er ikke hjemme Varmekablene på badet virker ikke Hva dekker Sameiets forsikring når det gjelder den enkeltes leilighet? Avtrekksvifta på kjøkkenet bråker. Hva kan jeg gjøre med det? Når skrus radiatorvarmen av/på? Det er veldig fuktig på badet mitt Jeg har problemer med avløpet i vasken på badet Garasjen skal rengjøres. Hvor kan jeg parkere? Jeg er feilaktig ilagt et P-gebyr. Hva gjør jeg? Hvor kan jeg bestille markiser og utvendige persienner? |
|
Billadere kutter strømmen. Er det noe galt med laderen min?Når en bil står på lading gir ikke systemet strøm til ladingen hele tiden. Systemet er lagt opp slik at det prioriterer hvilke ladere det skal gis strøm til. Dette endrer seg ved hver klokketime, ved at systemet da gir strøm til de laderne som ikke har hatt strøm siste time. Dette er likt for alle ladepunktene.Dette er gjort for at anlegget, av sikkerhetsmessige grunner, aldri skal kunne bli overbelastet. Selv om det for tiden er meget god kapasitet på anlegget til alle laderne, vil systemet likevel forta denne programmerte fordelingen. Du vil kunne se når strømmen er av og på på din lader i din bil og muligens også på ladeappen på din telefon. Dersom du opplever at bilen ikke får lading, må vi se på programmeringen av systemet og sjekke ditt ladepunkt. |
|
Det er noe feil med heisen. Hva gjør jeg?Ved feil og mangler på Sameiets fellesarealer skal man henvende seg til styret. |
|
Det lekker fra festene til vannmålerenDersom det begynner å dryppe vann fra en festemutter til vannmåleren kan det være fordi mutteren er løs eller fordi pakningen er ødelagt.* Er mutteren løs, må den strammes. * Er pakningen ødelagt, må den byttes. Når disse pakningene blir gamle og morkne begynner de å lekke. Pakningene på begge sider av vannmåleren bør byttes samtidig. (Pakningen er av av størresle 3/4’’ og type: bakelitt). Kontakt rørlegger. Ved lekkasje i vannfordelerskapet, skal vannet rennet ut av skapet via dreneringsrøret og kommet ut på baderomsgulvet, hvor det vil renne videre mot sluk. Dersom du har vann i bunn av vannfordelerskapet, og dette ikke renner ut på gulvet, må du kontakte styret. Da er det brudd i dreneringsrøret og vannet vil renne ned til naboen. |
|
Dørtelefonen virker ikke
° Dersom noen ringer på via ringetablået nede ved ytterdøra og hører at det ringer (ute), men beboer hører ingen ting oppe i leiligheten (inne), da er det en feil på håndsettet (dørtelefonen inne i leiligheten). Håndsettet må byttes eller repareres. Det er seksjonseier sitt ansvar.
° Dersom noen ringer på via ringetablået ved ytterdørra og det verken ringer ute eller inne, da kan det være det elektriske anlegget (f.eks. løs kabel), og styret må kontakte en elektriker. ° Dersom noen ringer på, og det høres både ute og inne, men det er ikke mulig å snakke sammen og/eller det er ikke mulig å åpne døra innenfra, da er det en feil på håndsettet. Håndsettet må byttes eller repareres.
Hvorfor fungerer ikke dørtelefonen min?
|
|
Naboen bråker – Hva gjør jeg?Plages du av støy fra dine naboer? Her følger en anbefaling på hvordan du håndterer problemet.Har man valgt å bosette seg så tett på andre mennesker som man gjør i en boligblokk som vår, må man tåle at naboene lever sine liv, og at det er noe støy involvert i det. Allikevel finnes det tålegrenser som kan bli brutt om støyen er urimelig, unødvendig eller til en tid på døgnet hvor det i all hovedsak skal være nattero. Eierseksjonsloven inneholder bestemmelser om at man ikke skal gjøre noe som er urimelig, eller unødvendig til skade for en nabo. Nattestøy blir fort sett på som både urimelig og unødvendig. I husordensreglene våre står det at det skal være ro i leiligheten og på fellesarealer i tidsrommet 23:00 til 06:00.
|
|
Avtrekksvifta på kjøkkenet trekker ikke ut luft. Hva er galt?Det kan være flere årsaker til dette. Det første som bør gjøres er å rengjøre vifta skikkelig innvendig. En liten bruksanvisning for vedlikehold er klistret fast på utsiden av viftehuset.Dersom viftemotoren er varm og durer litt, selv om vifta er skrudd av, kan det være kondensatoren som må byttes. Ta kontakt med en elektriker. En ny driftskondensator (4 microfarad) koster ca. 200,- kroner. Driftskondensatoren er lokalisert i den lille hvite boksen som er festet til undersiden av viftehuset. Den kan være vanskelig å komme til, så selv om det er fullt mulig å bytte denne komponenten selv, kan det være lurt å kontakte en elektriker. Det kan også være selve motoren som er blitt ødelagt. Da må denne byttes. En ny viftemotor koster rundt 1500,- kroner. Trenger dere å bytte deler, sjekk med Flexit (www.flexit.no) for reservedeler og artikkel nummer, og kontakt så f.eks Byggmakker eller Monter. Tips fra beboer: Aarseth Boligventilasjon på Frogner kan gjøre service på disse viftene. |
|
Hva gjør jeg når vannmåleren viser feil?1.) Sjekk at måleren er lest av korrekt. Dvs. at du har rapportert inn korrekt tall.2.) Har leiligheten stått ubrukt store deler av året? I så fall kan avlesingen være riktig. 3.) Finn fram en 10L bøtte. ° Noter eller ta bilde av vannmålerstanden. ° Skru på termostaten i dusjen så det kun kommer varmt vann. ° Fyll 10L varmt vann i bøtta. ° Les av målerstanden på nytt, eller sammenlikn med bilde. Den skal da vise at det er tappet ca. 10L. Det vil ikke være 100% korrekt, da en bøtte er en unøyaktig måleenhet, men det skal være ganske nært. Dersom måleren før start viser 1,234 m3, skal den etter på vise ca. 1,244 m3. 4.) Er forbruket unormalt høyt eller lavt eller veldig varierende, kan årsaken ligge i blandebatteriet i dusjen. Kommentar fra en rørlegger: «De dusjbatteriene som er installert i disse blokkene er av så dårlig kvalitet at det kan forekomme gjennomstrømming internt i batteriet selv når dusjen ikke er i bruk. Dvs. at ved varierende trykk mellom varmt og kaldt i tilførselsrørene så vil kaldt vann kunne renne gjennom til varm ledning og motsatt. Måleren vil telle alt vann som renner gjennom selv om det ikke tappes.» Problemet kan løses ved å montere en tilbakeslagsventil eller ved å bytte blandebatteri til et av bedre kvalitet. 5.) Følg med på vannmåleren over tid. Les av måleren f.eks en gang i måneden. Da vil man rask oppdage om den viser feil. For å bytte måler må du kontakte en rørlegger. Det er helt valgfritt hvilken rørlegger du benytter. Noen velger å la rørlegger gjøre hele jobben, mens andre kjøper kun vannmåler og bytter selv. Bytte av blandebatteri kan man også gjøre selv, eller man kan få en rørlegger til å gjøre det for seg. Når du har byttet, gi oss i styret beskjed, slik at vi kan registrere byttedatoen. Og, husk å følge med på den nye måleren etter bytte. |
|
Brannalarmen er utløst hos naboen, men naboen er ikke hjemmeDersom du tror brannalarmen er utløst ved en feil, og den ikke varsler en reell brann, kan du1) kontakte styret. Styret vil prøve å komme i kontakt med eier eller beboer av leiligheten. 2) kontakte politiet, spesielt dersom alarmen har stått på over en lengre tidsperiode. Dersom det brenner, eller du tror det brenner hos noaboen, må du ringe brannvesenet på tlf. nr: 110 |
|
Varmekablene på badet virker ikkeKontakt elektriker og styret.Det er gjerne to årsaker til at varmekablene ikke virker. Det kan være feil på bryteren, eller det kan være brudd på kabelen. Kontakt en elektriker, f. eks Sæther Elektriske AS som har utført de elektriske installasjonene i Sameiet. Er det feil på bryteren er dette en relativ grei sak å bytte. Er det brudd på kabelen blir saken mer omfattende. Garantitiden på 5 år er gått ut, så ved brudd bør du kontakte ditt forsikringsselskap. Du kan også kontakte Sameiets forsikringsselskap, som kan sende en takstmann for å sjekke om det har oppstått følgeskader som følge av at varmekablene ikke virker. Forsikringen dekker ikke reparasjon av kablene, men de kan dekke eventuelle følgeskader som har oppstått i gulv og vegger. |
|
Hva dekker Sameiets forsikring når det gjelder den enkeltes leilighet?Alt innenfor sikringsskapet og stoppekranen dekkes av egen forsikringEn generell tommelfingerregel er at alt innenfor sikringsskapet og alt innenfor stoppekrana dekkes _ikke_ av sameiets forsikring. Utover det kan Sameiets forsikring dekke følgeskader; skader som oppstår i gulv og vegger som følge av vannlekkasje eller strømbrudd. |
|
Avtrekksvifta på kjøkkenet bråker. Hva kan jeg gjøre med det?Det kan være flere årsaker til at avtrekksvifta på kjøkkenet bråker. Det første som bør gjøres er å gi vifta en skikkelig innvendig rengjøring. En liten bruksanvisning for vedlikehold er klistret fast på utsiden av boksen vifta sitter i.En annen årsak til bråket kan være slitt kulelager i viftemotoren. Dersom dette er tilfellet må motoren byttes. En oversikt over reservedeler og artikkel nummer finnes på hjemmesidene til Flexit. En ny viftemotor kan bestilles hos Byggmakker eller hos Monter i Lillestrøm og koster ca. 1500,- kroner. |
|
Når skrus radiatorvarmen av/på?Fjernvarmen til radiatorene skrus av på våren når det begynner å bli varmt ute. Dette har stort sett vært i mai måned. Varmen skrus på igjen på høsten når det begynner å bli kaldt. Dette har stort sett vært i september måned. |
|
Det er veldig fuktig på badet mittBadet blir utsatt for store fuktpåvirkninger f. eks ved dusjing. Det er derfor viktig å lufte godt. Ved dusjing skal viften stå på fullt. Vifte styres fra kjøkkenet. Sett gjerne baderomsdøren åpen for å få gjennomluftet rommet etter bruk. Tørk opp vann på gulv og vegger. La alltid varmekablene på badet stå på, slik at varmen hjelper til med å tørke opp vann på gulvet.Hold avtrekksventilen ren. Den rengjøres med lunkent vann og oppvaskmiddel eller støvsuges med børste. Sjekk at avtrekksventilen er åpen. Innerkonen kan roteres medsols (mot høyre) for å stenge og motsols (mot venstre) for å åpne. Dersom det er generelt dårlig avtrekk i ventilen, trenger muligens selve vifta en rengjøring. Da må man åpne metallboksen i skapet over komfyren, skru løs vifta og rengjøre denne. |
|
Jeg har problemer med avløpet i vasken på badetVannlåsene og vannrørene på bad og kjøkken må rengjøres med jevne mellomrom. Dette gjelder vannlåsen under vasken på badet, vannlåsen under vasken på kjøkkenet og vannlåsen i gulvet på badet, som ofte er plassert i dusjen. |
|
Garasjen skal rengjøres. Hvor kan jeg parkere?Garasjen rengjøres 2 ganger i året. Ca. en uke før rengjøreing settes det opp varsling om dato og tidspunkt. Rengjøringen foregår i tidsperioden 08:00 - 16:00 og da skal det ikke stå noen biler igjen i garasjen.Dersom du ikke skal bruke bilen denne dagen, må du benytte deg av kommunale eller private P-plasser i området. |
|
Jeg er feilaktig ilagt et P-gebyr. Hva gjør jeg?Kontakt AIMO-Park og klag på gebyret. Fortell hvorfor du mener gebyret er feil. Regler for bruk av gjesteparkeringsplassene finner du under menypunktet "Parkering". Regler for parkering utenom oppmerkede gjesteplasser finner du på samme sted.Skjema for å sende inn klage finner du her: Klage på kontrollsanksjon Dersom klagen til AIMO-Park ikke fører fram, kontakt styret på e-post: StyretiTP2(at)gmail.com. |
|
Hvor kan jeg bestille markiser og utvendige persienner?Du kan f. eks ta kontakt med Lady Persienneindustri AS her på Lillestrøm, eller Scandic Markiser AS på Gjøvik. Begge disse bedriftene har levert tilbud til Sameiet vårt på markiser og persienner og kjenner til våre fargekoder.Scandic Markiser AS bruker følgende fargekoder: Farge på duk: nr. 54 Farge på persienne: nr. 10 Farge på dekkasser: Svart |